llindhlm fashion my way.

Presentmani

Kategori: Right from my mind

Imorgon fyller min mamma 40 år.
Jag tycker det ska bli jätteroligt.
Fast det man egentligen mest ser framemot är ju att se hennes min när hon öppnar presenterna och smörgåstårtan! Mums.

Jag tycker egentligen inte att det är något speciellt med att fylla år.
Jag har hamnat i ett spår där jag egentligen inte bryr mig om något gällande traditioner och svensk kultur.

Varför tror alla människor att vi ska fira extra stort när vi fyller 20, 40 eller 55?
Jag kanske vill ha världens party när jag fyller 27. Jag är så less på samhällets normer och värderingar just nu.
Ibland undrar jag varför vi ens har kvar vissa traditioner.

Visst, det är mysigt med jul, påsk, allt studentjippo och någon jäkla konfirmation hit och dit.
Men ärligt. Anledningen till att alla våra högtider och traditioner ens firas är ju inte alls för samma sak som förut.
Fråga vilket barn som helst och den skulle knappt veta vafan vi firar påsk för. Jag kommer ju knappt ihåg.

Men påsk det firar vi. Tänk vi får ju en anledning att slösa pengar, äta oss alldeles för mätta på påskgodis och ännu en anledning till att supa oss fulla.

Samma sak med studenten och konfirmationer. Den enda anledningen till att folk konfirmerar sig nuförtiden är för att de ser framemot alla presenter de får när de är klara. Hur sjukt är inte det?
Jag konfirmerade mig inte, för jag fann inget intresse i det, jag hade inte tid och jag orkade bara inte komma på ännu en situation när släkt och vänner skulle få lov att slösa lite pengar på mig.

Studenten börjar nästan hamna där också. Visst, jag ser framemot studenten så mycket så det är inte sant. Men jag skulle vara lika glad att ha gått ut skolan även utan presenter.
Nu är största fokus i klassrummen på min skola önskelistor att ge till släkten så de kommer med rätt grejjer på studentdagen. Flytta hemifrån saker vill man ju absolut inte ha just då, pengar är ju också tråkigt, men behändigt...

Visst, jag älskar också att ge bort presenter. Men det är inte där vi är idag. Vi är i det stadiet när vi begär och ska ha massa presenter. Vi ska ha presenter på julen (givetvis), när vi fyller år (såklart), på namnsdagar, på konfirmationer, när vi tar studenten (eller har skolavslutning överhuvudtaget), på påsk, på morsdag, på farsdag osv osv.

Konstigt att man är pank jämnt. Min lillebror fyllde 13 i tisdags och mamma 40 imorgon. Skulle det inte vara sån presenthets skulle jag varit 900 kr rikare nu.

Kommentarer

  • Garbomannen säger:

    Vilken fin blogg du har !! :)

    2009-04-12 | 00:39:31
    Bloggadress: http://www.Garbomannen.com
  • Garderobsgrubbel&Byråbekymmer säger:

    väldigt tänkvärt inlägg =)

    2009-04-12 | 11:07:28
    Bloggadress: http://pyttis.blogg.se/
  • Zäta säger:

    ja jobbigt när de fyller nära inpå, jobbigt för plånboken :P

    2009-04-12 | 16:53:45
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/Mikaelaz
  • Anna säger:

    jag kan hålla med till viss del, men presenter i vissa sammanhäng kan också ses som en "morot" att gå igenom någonting. Jag konfirmerade mig ju o det jag först tänkte på (som alla andra) var såklart presenterna, till en början, men sen när jag verkligen gav hela konfirmationgrejset en chans så spelade helt plötsligt inte presenterna någon roll längre, jag ångrar inte en sekund att jag konfirmerade mig, jag ångrar inte presenterna heller. Men det jag försöker säga är att man får sätta sig in i situationen, presenter ges när någon har upprättat någonting, inte bara lite här och lite där. jag hänger knappt med i hur jag själv tänker så fattar om inte du gör det xD tycker i alla fall inte att du har helt rätt ;)

    2009-04-12 | 18:38:03
    Bloggadress: http://askalaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: