llindhlm fashion my way.

Vad är det för värld vi lever i?

Kategori: Right from my mind

När jag satt och åt nyss så bläddrade jag i aftonbladet under tiden. När jag fick upp sidan med rubriken : "Syrans offer", stannade jag till. Det var nog det absolut hemskaste jag sett i hela mitt liv. Jag fick kämpa för att inte börja gråta! Men jag gör det inombords. Nu när jag gick in på Aftonbladet.se för att visa er så kan jag inte låta bli att låta tårarna falla, jag förstår inte. Hur kan människor vara så oerhört dumma i huvudet?!

Här är artikeln:

"De är märkta för resten av livet - av svartsjuka män.

Saira Liaqat, 26: sönderfrätt.

Brottet: de är kvinnor.

Här är bilderna på syrans offer.

I Pakistan och Bangladesh är frätande syra männens främsta vapen för att skada och förnedra kvinnor. Syran fräter sönder huden, bränner som eld och vanställer ansiktet. Straffet för att ha ratat en man eller fötts till fel kön kan få ödesdigra konsekvenser.

- Männen kan göra vad de vill med kvinnorna, utan påföljd. Våld mot kvinnor är ett oerhört utbrett problem i Pakistan, säger Katarina Bergehed, kvinnorättsexpert på Amnesty.

Måste gifta sig

Årligen drabbas hundratals kvinnor av syraattacker i Pakistan. Problemet så stort att många plastikkirurger börjat hjälpa dem - ideellt. Men mörkertalet är stort. Precis som skammen. För kvinnan blir attacken ett

socialt ärr som aldrig läker - hon stöts ofta bort och förblir ogift.

- Det påverkar hennes liv fundamentalt. I den pakistanska kulturen är äktenskap en central del och kvinnor måste gifta sig för att klara sin försörjning. Syraärren blir en stämpel på att man är en dålig kvinna, en sådan som säger nej, säger

Katarina Bergehed.


Lätt att få tag på

För mannen är attacken ett sätt att visa makt och återvinna sin heder.

Svavelsyran går att få tag på överallt. "


Najaf Sultana, 16. Straffades som femåring för att hon fötts till fel kön. Hennes pappa hällde fotogen över henne och tände på när hon låg och sov. Fadern ville inte ha ännu en flicka i familjen. Efter attacken blev Najaf blind och hennes föräldrar övergav henne. Nu bor hon hos släktingar och har plastikopererats femton gånger.


Irum Saeed, 30. Var på väg till marknaden för att handla mat. Då förändrades hennes liv för alltid. En behållare med svavelsyra träffade henne och brände sönder ansikte, axlar och rygg. Tolv år tidigare hade Irum tackat nej till ett frieri. Det stod henne dyrt - det var den ratade pojken som kastade syran.


Sabira Sultana, 30. Var nygift och gravid. Men maken tyckte att de fått en klen hemgift från hennes föräldrar - därför hällde han frätande syra över kvinnan som väntade hans barn. Ärren från attacken kan inte suddas ut helt, men efter 20 plastikoperationer kan Sabira åter se sig själv i spegeln.


Saira Liagats, 26. Hennes högsta önskan var att få gå ut skolan. När hon blev bortgift som 15-åring grusades drömmen. Hennes man, en nära släkting, krävde att hon skulle bo med honom. När hon i stället ville avsluta utbildningen hällde han frätande syra över henne. Hennes ansikte förstördes och hon förlorade synen på ena ögat. I dag har Saira plastikopererats nio gånger.


Det gör så oerhört ont i mig att se sånt här, jag kan inte stoppa tårarna och jag kan inte förstå vad det är för värld vi lever i! Jag skulle kunna göra vad som helst för att få stoppa förtrycket mot kvinnor i världens religoner. Dessvärre kan jag inte göra någonting, bara gråta och vara glad att jag föddes svensk :(

Kommentarer

  • ina säger:

    men gud!! fyfan:( så sjukt.

    2008-08-17 | 17:21:33
    Bloggadress: http://iiiiina.blogg.se/
  • Ulla säger:

    Det är helt sjukt att sånt här händer, 2008. Det är när man läser sånt här ens egna bekymmer bleknar bort och verkar obefintliga igemfört med detta. Jag lider jättemycket, men inte hälften så mycket som dom måste göra.

    2008-08-17 | 17:49:46
  • Frida säger:

    fy fan! ja jag säger som dig, vad är det för värld vi lever i?

    2008-08-17 | 18:14:01
    Bloggadress: http://fridaengquistbolander.blogg.se/
  • Tessan säger:

    det är hemskt syster =/, och jag mår också bara..dåligt av att läsa och se detta.

    2008-08-17 | 18:38:41
    Bloggadress: http://fashionway.blogg.se/
  • Mamma Jessica [Vardag, bloggdesign, tävlingar och mkt mer] säger:

    Men gud vad hemskt.. tårarna började ju rinna på en :/

    2008-08-17 | 20:24:34
    Bloggadress: http://jyees89.blogg.se/
  • Jessica säger:

    Vi lever i en hemsk värld men det har jag vetat länge..tyvärr... :(

    2008-08-17 | 20:50:15
    Bloggadress: http://osmart.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Fyfaaaan :O:O:O:O

    2008-08-18 | 13:07:44
    Bloggadress: http://yessbox.blogg.se/
  • Julia säger:

    uuuuh! Jag läste ditt inlägg men vågar fan inte se på bilderna för jag är rädd att börja storgråta, de e så hemskt att man undrar vad det är för en värld man lever i!

    förjävligt

    2008-08-19 | 18:46:17
    Bloggadress: http://julkaan.blogg.se/

Kommentera inlägget här: