llindhlm fashion my way.

Bota din fobi.

Kategori: Allmänt.

Idag när jag var hos min terapeut halkade vi in på min fobi, hon berättade massor med tips om hur man ska bota sin fobi. Allt handlar om att exponera sig. Jag visste det väl egentligen innan men. Så nu ska jag göra mitt bästa för att klara av det här hemma istället för att lägga ut massa pengar.



Först ska man börja prata om sin fobi, vad som är läskigt. Varför det är det och hur det egentligen förhåller sig. Jag som tillexempel är rädd för spindlar måste inse att dom inte kan göra mig något ont då dom är mycket mindre än jag osv.

Sedan ska man börja med bilder, man ska kunna titta på bilder av sin fobi.

Sedan filmer, det blir allt mkt hemskare nu. I jämförelse med bilder.

Nu gäller det att ta tag i det i "praktiken", hon tipsade mig om plast och gummispindlar. Det är nog smart. För er som tex är flygrädda och har cellskräck vet jag inte vad detta steg bör vara. Hm.

Nu är det dags för Skansen Akvariet för min del för att testa mitt mod i verkligheten!


Måste väl nämna också att det gäller att vara motiverad som tusan och ha bestämda mål! En fobi botar inte sig själv!



Kort och gott alltså:

Terapin genomförs i tre steg:
1. Endimensionellt. Du får se bilder på djuret.
2. Tredimensionellt. Du får ta i gummidjur.
3. Riktiga djur. Du får bekanta dig med djuret.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: